Blog.
‘Help ik ben hees’

  • jaar
    1e jaar / 2015
  • studie
    zangstudie Kopenhagen
  • seminar
    5
  • datum
    do 19 mrt – zo 22 mrt

blokje jaar 1 roze
AANMELDEN NIEUWSBRIEF
Naar de andere verhalen:

‘Help, ik ben hees!’ ‘Oeps, ik moet vanavond optreden en ik ben slecht bij stem.’ ‘Ik ben zó zenuwachtig voor mijn auditie dat mijn adem in mijn keel zit.’

Vervelende situaties
Tijdens het 5e seminar van mijn zangstudie in Kopenhagen hebben we geleerd hoe wij vocalisten kunnen helpen als er problemen zijn met de stem. Natuurlijk zijn we geen wonderdokters aan het worden maar we kunnen ervoor zorgen dat je zonder zorgen en met een prima stem kunt zingen wat je van plan was.

Een van de methodes is om de spanning kwijt te raken rondom je strottenhoofd. We konden oefenen op leerlingen die hees waren. Het werkt echt goed. Zo mooi om zangers ook hiermee te kunnen helpen.

Ziek
Ik was ziek toen ik vertrok naar Kopenhagen. Snel nog even naar de huisarts geweest om antibiotica en codeïne mee te kunnen nemen voor mijn keelontsteking, slijm op de longen en hoesten. Ik denk echt dat Kopenhagen ‘healing’ voor mij is. Ik was binnen 2 dagen weer behoordelijk opgeknapt. Of zou dat toch door de medicatie komen?

Een vers sapje met Grapefruit, Appel en Ginger deed me goed.
def20150319_134840

Interpretatie
Je kent dat wel, van de ene vocalist krijg je kippenvel en van de ander niet. Dat zou kunnen komen door de manier waarop het nummer wordt ‘gebracht’. In Kopenhagen werd veel aandacht besteed aan het interpreteren van een nummer. We hadden les van een inspirerende en zeer ervaren drama docent. Een wereld van verschil, vóór en ná het nadenken en bespreken van de songtekst. Het gaat erom dat je je inleeft: Wat gebeurt er in het nummer, Over Wie  gaat het, Wie zingt het, Tegen Wie zing je het nummer, Waarom zing je dit, Wat is de context, etc.. Als een nummer te dichtbij komt waardoor je wellicht een traantje moet wegpinken, of erger; in huilen uitbarst tijdens een concert,
is het een aanrader om een andere (hoofd)persoon/karakter in te beelden naar wie je het nummer zingt.

Tijdens mijn interpretatieles deed ik ‘I had to hear you voice’ van Oleta Adams. De pianist Christian Asmussen had er ook zin in. En Oleta kijkt rechts toe :-)

20150321_102542

Hier de opname van het optreden waar ik dit nummer ook deed.

Techniek en gevoel
Ik hoor vaak om mij heen: “Deze zangeres zingt alleen technisch, ik mis het gevoel.” Ik kan me dat voorstellen. Het is persoonlijk of je wel of niet wordt geraakt. Waar dat precies aan ligt? Ik denk niet alleen door het idee dat iemand zonder gevoel zingt. Er spelen zoveel andere facetten een rol. Hou je van die stem, hoe is de muzikale begeleiding, is de tekst te verstaan en kun je je daarmee identificeren, etc..

Wat ik nu ervaar tijdens mijn zangstudie is dat het heel fijn is dat ik de nodige techniek kan toepassen, inmiddels zonder erbij na te denken. Daardoor heb ik meer ruimte om mijn verhaal te vertellen met het gevoel dat ik wil overbrengen op mijn publiek. En ik hoop natuurlijk dat ik mensen van binnen raak.

Share Button